Slimmere sales door meer uit je netwerk te halen

Natuurlijk ken jij de waarde van een uitgebreid en gevarieerd netwerk. Is jouw netwerk divers en omring jij jezelf met verschillende specialiteiten? Dan heb je veel kennis en ervaring binnen handbereik. Deze waarde geef je weer door aan jouw (potentiële) klanten.

Haal jij alles uit wat jouw netwerk te geven heeft? Realiseer meer verkopen door meer uit je netwerk te halen met deze 4 tips.

1. Onderhoud bestaande contacten

Dit is natuurlijk een inkoppertje en toch maakt niet iedereen er tijd voor. Een koffie-uurtje, borrel of seminar: het klinkt allemaal vooral heel gezellig. Alsof het enkel tijd opslokt van de productieve uren. We zetten dit soort activiteiten daarom vaak niet op ons prioriteitenlijstje.

Toch zou ik dat maar eens doen. Want het kan heel goed tot sales leiden. Misschien niet direct, maar wees eerlijk. Mensen kopen vrijwel nooit on the spot.

Daarom is het juist belangrijk om bekend te zijn. Je gezicht te laten zien. Bij anderen in jouw vakgebied, potentiële kopers en zelfs niet-potentiele kopers. Blijf on top of mind. Dit kun je doen door binnen een afzienbare tijd vast te stellen hoeveel netwerkbijeenkomsten je volgt , welke seminars je dit jaar bezoekt, hoe vaak je de telefoon oppakt. En nee, de intentie om af te spreken (‘we moeten gauw weer eens een kopje koffie doen!’) telt niet!

Ook niet-potentiële kopers zijn interessant om in jouw netwerk te hebben. Zij kunnen heel goed de doorgang zijn naar nieuwe sales. Doorverwijzingen worden over het algemeen meer vertrouwd dan wanneer het direct van jou komt (wij van wc-eend…).

2. Voeg mensen toe met verschillende specialiteiten

Het is een valkuil om alleen contacten aan jouw netwerk toe te voegen die jou op termijn geld opleveren. Een gevarieerd netwerk is als een wereld aan kennis binnen handbereik. Je kunt klanten en kennissen vooruit helpen met de connecties die jij hebt. Hoe meer verschillende specialiteiten, des te uitgebreider jouw aanbod. En wie geeft, ontvangt. Tegen de tijd dat jij dus een contact nodig hebt zullen de mensen die jij geholpen hebt een tandje harder voor je rennen.

3. Voeg mensen toe met gelijke specialiteiten

Ook andere professionals die zich in hetzelfde vaarwater als jij begeven zijn heel waardevol. Jouw ideale klant kan voor jouw grootste concurrent net te ver weg wonen. Of treft hem net op het moment dat het jouw ‘rivaal’ totaal niet schikt. Maak van vijanden daarom liever vrienden.

Plus: jouw kennis en ervaring zijn nooit identiek aan die van een ander. Wanneer de behoeften van jouw ideale klant niet matchen met die van de concurrent, weet hij met wie hij contact op moet nemen. Met jou!

Uiteraard verwijs je zelf ook door als de match er niet is. Gun het elkaar om te groeien en realiseer op deze manier grotere sales op de lange termijn. Jullie verschillende expertises kan elkaar alleen maar versterken.

4. Automatisch en automatisme

Pruttel je momenteel aan met socialmediaplatformen zoals LinkedIn? Of stuur je maandelijks een zeer algemene mail naar 1500 contacten? Kies dan voor een effectievere vorm van netwerken.

Zet heel jouw netwerk in een relatiebeheersysteem waarbij je klant, kennis, vriend en vijand classificeert op interesses of werkgebied. Je koppelt dus als het ware hashtags aan de individuen.

Vraagt iemand jou naar een goede #webbouwer dan heb jij in een handomdraai 5 geschikte personen gevonden. Wil jij jouw netwerk op de hoogte brengen van een wetswijziging rondom medewerkers dan filter je op jouw hashtag #wetswijziging of #ondernemer of #zakelijk

Voeg zo echte waarde toe aan alle contacten in jouw netwerk. Wedden dat zij ook anderen tippen met jou in contact te komen.

Ga voor meer gemak en richt een relatiebeheersysteem in. Een snelle zoektocht levert jou precies de juiste personen in jouw netwerk om relevante kennis of relaties mee te delen.
NEEM CONTACT OP >

Opmerkingen zijn gesloten.